Leh dag 3 - Reisverslag uit Delhi, India van Gurba Soure - WaarBenJij.nu Leh dag 3 - Reisverslag uit Delhi, India van Gurba Soure - WaarBenJij.nu

Leh dag 3

Blijf op de hoogte en volg Gurba

09 September 2015 | India, Delhi

Leh dag 3
Vandaag was de dag van de kloostertour. Dat betekende vanmorgen om kwart voor 5 op om rond kwart voor zeven in Thiksay te arriveren. Rond die tijd werd de hoornblaasceremonie uitgevoerd, gevolgd door een gebedsdienst. Het hoornblazen hield in dat 2 monniken met twee schelpen, versierd met een soort koper schild, ingelegd met halfedelstenen op de kantelen van het klooster stonden en op hun hoorn bliezen. Na twee keer blazen zijn we naar beneden naar de grote gebedszaal gewandeld. Toen wij binnen kwamen kregen we direct kussens om te zitten. Een van de oudere monniken was al bezig met reciteren en een paar kleintjes zaten er ook al. De rest druppelde langzaam binnen. Tijdens de dienst werd boterthee en tsampa geserveerd. Van de eerste kregen ook wij aangeboden. Ik moet eerlijk zeggen dat de kwaliteit van deze boterthee prima was. Reden voor de goede smaak was volgens Dadoo, onze gids, dat er gebruik wordt gemaakt van boter van koeiemelk in laats van die van yaks. De smaak daarvan is nl veel sterker.
Nadat iedereen de dienst verlaten had en voldoende had rondgekeken was het tijd voor ontbijt. We hadden dat zelf meegebracht maar de thee werd door het restaurant ter plekke verzorgd.
Hierna door naar Hemis, klooster van een Drukpa order, roodkappen. Thiksay is van de Gelugpa, geelkappen, de order van de Dalai Lama. Het laatste stukje niet over de weg omdat een poort die over de weg stond verzakt was. Voor één van de groep heel vervelend omdat zij last heeft van wagenziekte. Er wonen 200 monniken in het klooster, in dat van Thiksay maar 80. Hemis is een heel rijk klooster, wat goed te zien is aan de kwaliteit van de schilderingen en de dingen die in het museum staan. Veel daarvan zijn van zilver en/of goud. Tijdens het rondwandelen zagen we, terwijl we op één van de daken stonden, dat er in een zaal beneden monniken bezig waren met het maken van mandala’s van zand.
Toen we terug liepen kwamen we Dadoo tegen terwijl we bij een kleine ruimte stonden te kijken waar een oude monnik een ritueel zat uit te voeren. We werden samen binnen genodigd en kregen thee geserveerd. Dadoo vertaalde voor ons, en het bleek dat de man al drie jaar in die kamer verbleef en nog een jaar daar zou blijven. Daarna zou hij een hogere rang krijgen.
Na dit korte intermezzo zijn we naar beneden gewandeld naar de tweede centrale ruimte waar de monniken in diverse stadia van ervaring bezig waren met het maken van mandala’s. Gewoon zand strooien uit de losse hand of met een rietje heel zachtjes de adem los laten zodat het zand er uit glijdt…… Ongelofelijk moeilijk en mooi……
Nadat we daar uitgekeken waren, richting lunch. En passant drie monniken uit Hemis meegenomen richting Thiksay. De lunch was tegenover Thiksay en je had het ook diner kunnen noemen, aardappelcurry, daal, mixed vegies, rijst, papadums, sla, spinazie met roomkaas, naan….. Met andere woorden en zeer complete maaltijd. Daarna nog een toetje en koffie of thee.
Vervolgens verder naar Shey. Een voormalig paleis van de koning waar alleen nog het tempel gedeelte van staat. De tempel staat wel op de werelderfgoedlijst van Unesco maar is in vrij slechte staat van onderhoud. De muurschilderingen moeten dringend gereinigd worden. Tot mijn verbazing had de beheerder een kat, het dier was heel knuffelig en aanhalig en sliep ook in zijn kleding van de monnik.
Rond half .drie waren we terug in het hotel, daar lag een notitie van Hanneke dat we om 6 uur een briefing betreffende de trekking zouden hebben. Dus geen tijd om richting het centrum te gaan. In de tussentijd heel stom de deur van de kamer op slot gedaan en de sleutel binnen laten liggen, dus ook daar nog op wachten……