Op naar Manali - Reisverslag uit Delhi, India van Gurba Soure - WaarBenJij.nu Op naar Manali - Reisverslag uit Delhi, India van Gurba Soure - WaarBenJij.nu

Op naar Manali

Blijf op de hoogte en volg Gurba

19 September 2015 | India, Delhi

Eergisteren zijn we rond 7 uur uit Leh vertrokken. In tegenstelling tot de vorige keer was het ontbijt deze keer wel op tijd klaar en lekker….. We hebben de beschikking over 2 auto’s, de tempo traveler en een Toyota innova. Die auto hadden we de dag dat we samen met Dadul op stap geweest zijn ook mee gehad. Een hele plezierige auto, zeker op de vervelende wegen hier. Omdat er een paar mensen zijn die problemen hebben met het reizen, eentje i.v.m. reisziekte, eerst die maar in de Innova. Omdat de eerste ook de langste is leek dat een goede oplossing. De andere 6 in de tempo traveler. Bij vertrek was het mooi weer, naarmate we hoger kwamen werd het natuurlijk kouder, eerst de Taglang La over, de op een na hoogst berijdbare pas ter wereld. Nou moet ik eerlijk zeggen dat de weg er heen een stuk mooier was dan de pas zelf. De bergen hebben zoveel verschillende kleuren en de formaties die je af en toe ziet, echt ongelofelijk. Na de Taglang La richting de Lachung La. Ook die pas valt eigenlijk erg tegen. Later bedacht ik me wat de reden daarvan eigenlijk is, in Nepal en Tibet waren de passen eigenlijk altijd schoon, zelfs de oude gebedsvlaggen lagen niet als oud vuil op de grond. Hier zijn de grote passen gewoon vies, alles ligt op de grond, niemand neemt de moeite om zijn nieuwe vlaggen anders op te hangen. Daardoor ligt het allemaal op één hoop en is alles ook direct vies en dat is in Nepal en Tibet anders, daar hángen de gebedsvlaggen echt. Op de kleine passen die we tijdens de trek zijn gepasseerd was dat ook het geval. Dat maakt toch echt een hele andere indruk. De weg viel gelukkig heel erg mee, daar moet je je dan niet de A28 of zelfs maar de N34 bij voorstellen. Zelfs B wegen zijn veel beter. Hier betekent een redelijk goede weg een weg die niet de hele tijd de indruk maakt dat het een zandpad is met grote gaten er in. Rond een uur of half 5 bereikten we Sarchu, dat was bijna 2 uur eerder dan gepland. De afgelegde afstand bedroeg rond de 200 km. Er stonden grote tenten voor ons klaar met bedden. Er was zelfs een eigen toilet in. De temperatuur bij aankomst bedroeg ongeveer 10 C en ging heel snel verder naar beneden. Gelukkig ging de wind in de loop van de avond liggen waardoor we niet meer het gevoel hadden uit de tent te waaien. Er was een prima maaltijd bereid door de keukenploeg, zelfs een lopend buffet. Als toetje kreeg iedereen een warmwaterzak en dat was ook geen overbodige luxe. In de loop van de nacht was alles stijf bevroren, dus ook een bezoekje aan het toilet was wat lastig, hoewel het eigenlijk ook heel verstandig was dat uit te stellen tot de volgende ochtend gezien de temperatuur.
Er zouden marmotten aanwezig zijn maar daar hebben we er maar een paar van gezien bij aankomst. De zon ging nl al snel onder en de diertjes waren niet echt van ons gecharmeerd. Gistermorgen was het de bedoeling rond half acht te vertrekken, dat werd iets later maar was de zon nog niet over de bergen dus de marmotten waren er ook nog niet. Wij waren die dag de gelukkigen en reden in de Innova en dus achter het andere busje, dat bleef op een gegeven moment staan. Je raadt het al, om naar marmotten te kijken. Er stonden en paar flinke naar ons te kijken. Aan de andere kant van de straat stond er één hele grote en een stukje verder rende een wolf weg. Ja echt, een wolf!!! Geen vos, zoals Hanneke veronderstelde maar een heuse echt wolf…..
Onze bestemming gisteren was Keylong, duur van de rit ongeveer 6 uur. Dat werd iets korter. Wij hadden een plezierige rit, goede verwarming, die in de tempo traveler werkt niet zo goed, been ruimte en betere vering. Weer een schitterende rit ondanks de weg. Keylong is een dorpje van niks met zeer grote hoogte verschillen. We hadden een hotel met een heerlijke tuin en uitzicht op de bergen.
Vanmorgen was het, zoals we inmiddels gewend zijn, weer vroeg op. Bestemming Manali. Afstand ongeveer 120 km die we in 7 uur af zouden moeten kunnen leggen. We zijn om half acht vertrokken en waren om half drie op de plek van bestemming en je gelooft het niet, het regent. Vanaf de Rothang La, weer een vreselijke pas, regent het, en niet een klein beetje. De temperatuur is ook niet echt om naar huis te schrijven. Manali staat er om bekend dat het lekker warm is. Nou ja, waarschijnlijk gaan we die warmte nog zat krijgen de laatste dagen. De tocht was ronduit hobbelig te noemen, daarnaast hadden we een stevige vertraging gehad door werkzaamheden aan de weg richting de Rothang La. Het was er druk en een ‘rijstrook’ was door de werkzaamheden versperd. Normaal gesproken geen probleem omdat men zich hier in het verkeer redelijk vriendelijk gedraagt. Nu zat er dus iemand tussen die dat niet deed waardoor alles in de soep liep en we samen dus 1,5 uur vertraging hadden. Al met al toch nog binnen een redelijke tijd gehaald. Compliment aan onze chauffeurs!
Daarna nog eventjes oud Manali in om te gaan eten. Morgen plannen om een aantal tempels te gaan bekijken, hopen dat het weer een beetje meewerkt…..