Leh dag 2 - Reisverslag uit Delhi, India van Gurba Soure - WaarBenJij.nu Leh dag 2 - Reisverslag uit Delhi, India van Gurba Soure - WaarBenJij.nu

Leh dag 2

Blijf op de hoogte en volg Gurba

09 September 2015 | India, Delhi

Leh dag 2
Na een wat onderbroken nacht redelijk vroeg op. Dat had een aantal oorzaken. We hebben een nogal, laten we zeggen, stevig bed. Ongeveer zo stevig als een plank….. Daarnaast zijn er twee moskeeën in de buurt. De ene imam begon ongeveer een half uur voor de ander met zijn oproep tot gebed, om half vier in de ochtend….
Omdat we toch vroeg wakker waren ook maar vroeg opgestaan. Eerst douchen, omdat het lang duurt voordat het water warm wordt mag Johan eerst, heel gemeen natuurlijk maar wel een stuk comfortabeler. Daarna richting het centrum voor ontbijt. Wat ik nooit doe, vanmorgen dus wel, is ontbijten met chocolade croissants, moet wel eerlijk zeggen dat ik gedeeld heb met een hond. Nee niet het chocolade deel, daar kunnen ze niet tegen.
Daarna richting Chowghang Gompa, een boeddhistische tempel in het centrum van Old town, gebouwd in de 20-ste eeuw. Er was net een dienst bezig, dat wil zeggen er zat een monnik gebeden te reciteren. Er was een hele bijzondere energie daar aanwezig.
Op de terugweg bij de Monrovia church langs. Het hek was inderdaad open maar de kerk nog steeds niet, dus geen bezichtiging mogelijk.
Omdat we van plan waren naar het Tsemo fort en de Tsemo gompa, gebouwd in resp. de 16 en de 15-de eeuw, te gaan, eerst terug naar het hotel voor een sanitaire stop. Was ongeveer op de route. Ook direct maar een kopje massala chai gedronken, per slot van rekening moet je ook voor de inwendige mens zorgen. Rond een uur of 12 richting het fort, was eventjes zoeken omdat het, zo te zien zo maar boven op een rots is neer gepoot. Is natuurlijk niet het geval maar…. Er loopt tegenwoordig een keurig aangelegd pad naar toe. Wel redelijk steil maar goed te doen, wandeling van ongeveer een half uur, ongeveer 100 meter stijgen. Het fort en de gompa zijn eigenlijk één gebouw, het fort als basis en de gompa als bovenste verdiepingen. In het eerste deel van de gompa staat een Maytreya Boeddha van ongeveer 8 meter hoog. Jammer genoeg is de ruimte erg klein waardoor het beeld niet goed tot zijn recht komt. Wel zijn de monniken inmiddels zo wijs geworden om de boterlampen niet meer in de open ruimte te branden maar in een soort ‘kacheltje’ waardoor de roet niet meer binnen terecht komt. Inmiddels is een groot deel van de muurschilderingen daardoor al zo goed als onzichtbaar geworden. Wel wordt naarstig aan restauratie gewerkt net als bij het Leh Palace. Op de bovenste verdieping is ook nog een kleine gebedsruimte met een drietal kleinere beelden.
Hierna rustig terug gewandeld want om 4 uur zou een briefing plaatsvinden betreffende de kloostertour van morgen. Onze reisleidster ligt al sinds gisteren met hoogteziekte in bed en is redelijk eigenwijs wat haar behandeling betreft. Vanavond is er op verzoek van de groep nog een keer een dokter geweest. Hierop heeft ze opnieuw zuurstof en medicatie tegen misselijkheid gekregen en nu moet ze echt op gaan knappen.
Morgen vertrekken we rond kwart voor zes, dus weer een vroege ochtend. We gaan dan met de bus 4 kloosters bezoeken, waarvan bij eentje de ochtend gebedsdienst. Dat is een privilege, en tegelijkertijd de reden waarom we zo vroeg weggaan. Wordt afzien, vertrek zonder thee, maar na de gebedsdienst wacht er thee en koffie in het nabij gelegen restaurant.