Dharamsala naar Amritsar - Reisverslag uit Delhi, India van Gurba Soure - WaarBenJij.nu Dharamsala naar Amritsar - Reisverslag uit Delhi, India van Gurba Soure - WaarBenJij.nu

Dharamsala naar Amritsar

Blijf op de hoogte en volg Gurba

22 September 2015 | India, Delhi

Vanmorgen was het uitslapen, vertrek pas om 8 uur en daarvoor ontbijt in het hotel. Voor ons dus luxe. Ook het ontbijt was luxe, wel erg duur maar lekker. Om 8 uur vertrek, wat normaal het geval schijnt te zijn in Dharamsala/McLeod Ganj, was nu ook zo, het regende en niet weinig. Aangezien het een reisdag was geen punt. Het heeft ook zo ongeveer de hele weg naar Amritsar geregend.
Rond een uur of tien hebben we een korte stop gemaakt om wat te drinken en/of wat te eten. Er zaten kakkerlakken van zeker 5 centimeter groot, en dat was zonder pootjes en antennes. Ben niet snel vies van dingen maar dit ging me toch te ver. Nu moet ik wel zeggen dat ondanks het feit dat ik het vieze dieren vindt, het toch moeilijk vindt om te zien hoe ze liggen te creperen op hun rug omdat ze vergiftigd zijn. Beetje tegenstrijdig misschien maar….
Hierna veranderde het landschap heel erg snel, we hebben de bergen nu echt achter ons gelaten. Het landschap was al groen maar wordt alleen maar groener en heel erg plat, ook weinig bomen, behalve wat mangoboomgaarden. Voor de rest veel rijstvelden en steenproduktie. Vanaf Pathankot hadden we een prima weg, we hebben tot Amritsar zelfs ongeveer 80 km per uur kunnen rijden, ja natuurlijk wel af en toe remmen voor honden, waterbuffels of fietsers maar dat hoort er hier nu eenmaal gewoon bij.
Ongeveer 6 km vanaf Amritsar begon de bebouwing en ‘eindigde’ de weg, Deze veranderde in een bouwput annex modderpoel. Echt je gelooft het niet, op sommige plekken zaten motor riksja’s vast in de modder. Dat is ons gelukkig niet overkomen. In de stad aangekomen een drukte van belang, gewoon een cultuurschok. Delhi is er niks bij en daar is het niet echt rustig te noemen. Hoe verder we kwamen hoe drukker. Op een gegeven moment richting de oude stad omdat daar ons hotel staat, daar wist Djaan, onze hoofdchauffeur, op een gegeven moment niet meer waar hij naar toe moest. Hij heeft de auto aan de kant gezet en wij zijn er achter gestopt. Hotel gebeld en die hebben iemand gestuurd om ons de weg te wijzen. Het bleek nog maar een klein stukje te zijn. In het hotel duurde het ff voordat alles geregeld was en er werd nogal aangedrongen om de koffers naar boven te laten brengen. Tja, je laat niks naar boven brengen wanneer je niet weer welke kamer je hebt. Eindelijk alles geregeld en afgesproken om na een half uurtje samen ergens wat te gaan drinken en daarna richting de gouden tempel. Toen we na een kwartier naar beneden gingen regende het pijpestelen…… Johan is eventjes naar de overkant van de straat gelopen en kwam binnen 2 minuten kletsnat terug. De rest van de groep was van plan op slippers naar buiten te gaan om hun schoenen niet nat te laten worden. Leek mij geen goed plan, dit gezien de dingen die op straat liggen en dus in het water ronddrijven. In het half uur daarna ging het alleen maar harder regenen. Het riool hier werkt iets anders dan bij ons. Na 45 minuten stond het water ongeveer 25 cm hoog. Nu zijn we anderhalf uur verder en iedereen is nog binnen, heel langzaam neemt de hoeveelheid water af, tenminste wanneer het niet opnieuw begint te regenen…..